“بررسی ارزش اخلاقی تولی و تبری از منظر محقق طوسی” در جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق+خلاصه بحث

یکصد و چهل و یکمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق با موضوع “بررسی ارزش اخلاقی تولی و تبری از منظر محقق طوسی” با ارائه حجت الاسلام دکتر سید مرتضی هنرمند چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹ ساعت ۱۹ در مجمع عالی حکمت اسلامی (حضوری و مجازی) برگزار شد.

خلاصه مباحث مطرح شده به شرح زیر است:

تولّی و تبرّی که از مباحث مهم فقهی، کلامی و اخلاقی است در اصطلاح، در مفاهیم دوستی خدا، دوستی با دوستان خدا، پیامبران، امامان معصوم  و مؤمنان و دشمنی با دشمنان خدا، دشمنان انبیاء و اولیای الهی‰ و نیز اعتقاد به ولایت اهل بیت ‰و دوستی با آنان و دشمنی با دشمنان آنان و حب و بغض در راه خدا  به کار رفته است. اسلام به مثابه درختی است که اعتقادات، ریشه و اخلاق و احکام(برنامه­های عملی آن)، شاخه­های آن­را تشکیل می­دهد. درست است که فروع و شاخه­های آن ­را در ده مورد(نماز، روزه و حج که مربوط به عبادت و پیوند با خداست و زکات و خمس که مربوط به امور اقتصادی و پیوند با بندگان است و جهاد، امربه معروف، نهی از منکر، تولی و تبری که مربوط به مسائل فردی و اجتماعی، نظامی و سیاسی است) خلاصه می­کنند؛ اما منحصر به این موارد نیست. یکی از شاخه­های درخت دینداری و ایمان، تولی و تبری است که از آن در آیات و روایات فراوان به صراحت یا اشاره در باب اهمیت آن سخن به میان رفته است و از آنجا وارد حوزه فقه و کلام شده است. در این مقاله به دنبال ابعاد فقهی و کلامی آن نیستیم؛ بلکه به دنبال بعد اخلاقی و تربیت نفسانی این موضوع هستیم. تولی و تبری به معنای دوستی خدا و دوستان او و بیزاری از دشمنان خداوند و اولیاء او، حالتی نفسانی است و تهذیب نفس و تربیت اخلاقی  نیز از همین نقطه آغاز می­شود. بنابراین  جادارد که این مسئله در اخلاق محور بحث قرار گیرد.

در توضیح باید بگوییم که انسان موجودی دو بعدی است که اخلاق و تربیت به بعد نفسانی وی بازمی­گردد. نفس انسان هرمی سه بعدی است که در تمام وحدتش، سه بعد و شأن مختلف از آن متجلی می­شود؛۱.بعد آگاهی و معرفتی و بینشی نفس که از مقوله علم و ادراک است(این بعد در این مقاله مورد بحث ما نیست)؛ ۲.بعد توانشی(قدرت و توانمندی­های نفس که این بعد نیز در این مقاله مورد بحث ما نیست)؛ ۳.بعد گرایش، امیال و احساسات که می­توان از آن به محبت، حبّ و بغض، دوستی و نفرت نیز یاد نمود(این بعد در این مقاله مورد بحث ما است)؛ گرچه این سه بعد، ارتباط تنگاتنگ و ناگسستنی از یکدیگر دارند یعنی انگیزه­ها، میل­ها و کشش­های انسانی کم­و­بیش با ادراک(چه به گونه فطری یا اکتسابی) آمیخته است و بدان جهت داده و موجب شکوفایی و باروری آن می­شود. پس تربیت اخلاقی تابع توجه به هر سه بعد نفس است. یکی از کسانی که در خصوص بعد سوم(محبت و حبّ و بغض) و در قالب رساله­ای ممتاز و منحصربه­فرد و در جهت رشد، شکوفایی، تربیت و تهذیب نفس به تدوین دست زده خواجه نصیرالدین طوسیŠ است؛ ایشان در رساله­ای فارسی به نام «رساله­ای در تولی و تبری» به ارزش اخلاقی آن پرداخته و نقش آن را در تربیت نفس به شیوه فلسفی تجزیه و تحلیل و بیان نموده است.

نتایج

در این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی دیدگاه وی را در این باره  بررسی نموده و به این نتایج دست یافته­ایم: الف. تولی و تبری علاوه بر آنکه نشانه دینداری است مقامی است که با کنترل قوای نفس حیوانی(یعنی شهوت و خشم) و تحت نظر عقل به عنوان حجت باطنی الهی قابل دستیابی است؛ ب. از ثمرات این مقام می­توان به زایش و رویش تمام فضائل اخلاقی و دستیابی به برخی درجات عرفانی مانند رضا، تسلیم، ایمان، یقین و در نهایت دستیابی به مقام اهل وحدت اشاره نمود.

نمودار خلاصه بررسی ارزش اخلاقی تولّی و تبرّی از منظر خواجه نصیرالدین طوسی