خلاصه بحث دکتر سوادی در نشست علمی “فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) و انتخابات”

نشست علمی “فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) و انتخابات” برگزار شد.

خلاصه بحث جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی سوادی با موضوع فرعی: « بایسته های نامزد اصلح و چگونگی تشخیص آن از منظر امام خمینی(ره)»:

چند نکته مقدماتی :

– لزوم  نگرش منظومه ای به اندیشه هر متفکری در راستای ادراک بایسته نظام اندیشه وی یا یک ویا چند زیرمنظومه آن

– برای این منظور پیش از هر چیز ضرورت توجه به غایت منظومه آن اندیشه  و اصلی ترین مبانی آن

– گستره دید اندیشمند به لحاظ جهانی یا ملی بودن و کلان یا خرد بودن پیش نیاز منظومه فهمی

– به لحاظ ژرفا تکثر لایه های اندیشه وی یا محدود به یک یا دو لایه بودن

به لحاظ آینده نگری، اندازه امتداد افق متفکر

-به لحاظ تعدد ساحت های اندیشه یعنی توجه به منظرهای فلسفی کلامی عرفانی سیاسی، …

– غایت منظومه اندیشه امام نجات بشریت نه صرف ملت ایران، بنا بر این کاملا انسان گرا

– مبنای آن توحید کاملاَ ناب  فرا عرفانی یا وحیانی، در دو ساحت نظری و عملی بعد حق گرایی و سپس عدالت محوری

  • گستره اندیشه: جهانی و الگو دهی به کل انسان ها و جامعه ها
  • به لحاظ ژرفا و بطون نگرش ولایی تکوینی یعنی عنایت به ملکوت امور
  • به لحاظ آینده نگری پیوند یافتن انقلاب اسلامی به انقلاب مهدوی

برای بررسی موضوع هایی مانند انتخابات در یک اندیشه توجه به سیر عمودی جدلی یا دیالکتیکی غایت به مبنا و برعکس با لحاظ داشت انواع مؤلفه های میان آن دو و در مقام عینیت بخشی به آن توجه به فرایند طی شده توسط متفکر در مقام عمل.

در صورت چنین جهت گیری در مطالعه می توان و باید به نظریه انتخابات در اندیشه یک متفکر دست یافت.

از منظر حضرت امام حکومت تعیین گر فلسفه عملی برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلی و خارجی است.

غایت انتخابات به عنوان زیرمنظومه اندیشه سیاسی حضرت امام، حفاظت از امنیت همه جانبه، استقلال کامل و آزادی فراگیر است.

انتظار حضرت امام از حاملان و عاملان اندیشه نسبت به ایفای نقش در برگزاری پر شور انتخابات، متناسب با قدر مراتب علم و ایمان ایشان، مرجع تقلید به گونه ای و فردی عادی به گونه دیگر.

در مراحل آغازین تأسیس نظام سیاسی انواع انتخابات به عنوان مصادیق حق تعیین سرنوشت هر کدام در جای خود و به هنگام باید انجام شود بسیار سریع بعد از پیروزی انقلاب، برگزاری همه پرسی برای نظام جمهوری اسلامی، بعد در اولین فرصت ممکن انتخابات خبرگان برای تدوین قانون اساسی

درخواست تسریع در نگارش قانون اساسی و به پایان بردن آن ظرف یکی دو ماه

برگزاری همه پرسی برای قانون اساسی

برگزاری انتخابات ریاست جهموری

برگزاری انتخابانت مجلس

و بعد شوراها

این ها همه به سرعت و به ترتیب و شتابان برای این که دشمنان خارجی و عمال آن ها در داخل هیچ فرصتی برای هیچ اقدامی بر ضد نظام نو خاسته نیابند.

در نظر داشتن اصل حفظ نظام در تمام مراحل و تنظیم تمام راهبردها و تاکتیک های انتخابات با این اصل حاکم.

توجه کامل به وحدت اجتماعی پیش از انتخابات، در دوران تبلیغات و پس از انتخابات در بین مردم از یک سو و بین منتخبان ملت در مجلس یا سمت های دیگر با همتایشان در مجلس یا همراهانشان در دولت و شورای نگهبان و دیگر نهادها

فراخوانی مؤکد به مشارکت حد اکثری همگان به عنوان یک تکلیف شرعی و نهی از کناره گیری به عنوان یکی از گناهان بزرگ، به ویژه دلسرد کردن دیگران به عنوان گناه بزرگ تر.

شرکت در انتخابات نه صرف بهره گیری از یک حق، بلکه ادای یکی از بزرگ ترین واجبات و فرائض است و وسوسه در آن از شیطان بلکه عمّال شیطان بزرگ است. … امروز شاید گناهی بزرگ تر از کناره گیری نباشد و هیچ عذر و بهانه ای برای ترک صحنه انقلاب پذیرفته نمی شود؛ زیرا مؤثر بر سرنوشت نه نسل کنونی ملت ما بلکه نسل های کنونی و آتی ملت هایی است که می تواند پیام جهانی انقلاب اسلامی را بشنود.

تأکید بر فراهم شدن حد اکثر آزادی برای تمام طرف های در گیر در انتخابات به شرط زیان ندیدن ملت و آسیب ندیدن اسلام.

در لبیک به فراخوان های متعدد حضرت امام روی آوری عاشقانه مردم به سوی صندوق های رأی و آفرینش شگفتی های بی بدیل در تاریخ به لحاظ کمیت و کیفیت.

از منظر حضرت امام هیچ شرطی برای کاندیدا ها مهم تر از مکتبی بودن نیست. زیرا چیزی بالاتر از دین نیست. این شرط کاندیدا های برادران ما از اقلیت ها را نیز شامل می شود چون برای آن ها نیز دیانت و رضایت الهی اهمیت دارد.

البته برای سمت ریاست جمهوری این شرط به  صورت صد در صد مکتبی، اسلامیت و پیروی از ولایت فقیه، برخورداری از بصیرت در امر دین و دنیا و دارا بودن دید سیاسی  است.

شرط دیگر عدم وابستگی اندیشگی به مکتب های انحرافی (استقلال اندیشگی) یا دل بستگی به چپ یا راست و یا قدرت های غربی یا شرقی است.

شرط دیگر برخوردای از یک تخصص مورد نیاز کمیسیون ها در مجلس.

شرط بعد شناخت از اوضاع سیاسی-اقتصادی عالم.

شرط بعد امین و توانمند بودن برای ایفای نقشی که به واسطه پیروزی در انتخابات بر عهده اش قرار می گیرد.

شرط دیگر از متن جامعه بودن و مطلع بودن از دردهای جامعه و داشتن دغدغه حال مستضعفین و مستمندان محروم.[۱]

 

[۱]. برگرفته از کتاب انتخابات و مجلس در کلام و پیام امام خمینی (س)، انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س)، چاپ اول، ۱۳۷۰٫