بزرگداشت علامه طباطبایی در دانشگاه تبریز

مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان و با همکاری دانشگاه تبریز چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد. در این مراسم که جمعی از اساتید وفضلای حوزوی و دانشگاهی حضور داشتند، ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین آل ‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اظهار خرسندی و تشکر از هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی نسبت به افتتاح شعبه مجمع در آذربایجان، تبریز را شهر علامه‌پرور دانست و با اشاره به برخی از ویژگی‌های علمی و اخلاقی علامه، یکی از موفقیت‌های علامه را شاگردپروری دانست و از اساتید، نخبگان و فضلای استان دعوت کرد تا در تدوین مقالات به جنبه‌های نوآورانه علامه توجه شود و مقالات مبتنی بر پاسخ به نیازهای روز جامعه باشد.

در ادامه حضرت حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی از اعضای هیئت مدیره مجمع عالی حکم ت اسلامی با اشاره به جایگاه علمی طباطبایی بیان داشت: در عصر ما دو نفر همچون خورشید می‌درخشند، یکی امام خمینی و دیگری علامه طباطبایی است که یکی انقلاب فرهنگی به راه‌انداخت و دیگری انقلاب سیاسی و اجتماعی که هر دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

ایشان با توجه به انقلاب فرهنگی علامه حضور شاگردان علامه در انقلاب و در دفاع از مبانی انقلاب گفتند این جفای بزرگ و نابخشودنی است که برخی متاسفانه علامه را همراه انقلاب نمی‌دانند، درحالی‌که حرکت انقلاب فرهنگی علامه و پرورش شاگردان و همراهی انها با امام، این تهمت را خنثی می‌کند.

آیت‌الله سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین و عضو هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی نیز در بخش دیگری از این مراسم طی سخنانی به جامعیت علمی علامه اشاره و بیان داشتند؛ اگر تفسیر المیزان از سوی علامه نوشته نمی‌شد بخش زیادی از جامعه علمی با تفسیر و مفاهیم دقیق تفسیری آشنا نمی‌شدند.

وی تفسیر المیزان را از شاهکارهای علمی علامه دانست و وجه تمایز آن را به نسبت سایر تفسیر دیگر، تفسیر قرآن به قرآن دانست و گفتند: گرچه برخی قبلا از تفسیر قرآن به قرآن استفاده کردند ولی علامه علاوه بر بهره‌ گیری از معارف اهل بیت‌(ع) المیزان از روش تفسیر قرآن به قرآن استفاده کند که بسیار متمایز و شاخص‌تر از سایر تفاسیر می‌باشد، ضمن اینکه در المیزان به بسیاری از مفاهیم و موضوعات اجتماعی، سیاسی، علمی و فرهنگی نیز اشاره شده است.

لازم به ذکر است این مراسم درآستانه افتتاح مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان و افتتاح دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در شمال غرب کشور از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان و با همکاری دانشگاه تبریز برگزار شد.