جلسه هم‌اندیشی با نمایندگان مراکز همکار قم

 

 

 

جلسه هم‌اندیشی با نمایندگان مراکز همکار با کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی که در قم مستقر می‌باشند دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱ برگزار شد.

در این جلسه ابتدا محمدباقر خراسانی دبیر اجرایی کنگره با اشاره به پیشینه برنامه‌های مجمع عالی حکمت اسلامی در بزرگداشت علامه طباطبایی، بیان داشتند؛ گرچه از سال ۹۴ تاکنون ویژه برنامه‌های بزرگداشت علامه در ایام ارتحال ایشان برنامه‌ریزی و برگزار شده است، اما به‌مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال علامه برنامه‌ریزی برای کنگره جامع و بین‌المللی صورت گرفت که ۵ مرکز به عنوان برگزار کننده اصلی و تاکنون ۲۶ مرکز علمی فرهنگی و اجرایی کشور اعلام همکاری کرده‌اند.

وی افزود برنامه‌های علمی کنگره با برگزاری مراسم بزرگداشتی در ۲۴ آبان ۱۴۰۱ که مقارن با چهلمین سالروز ارتحال علامه بود، رسماً آغاز که فراخوان مقالات آماده و برای قریب ۱۰۰۰ مرکز علمی و فرهنگی ارسال و تیزر فراخوان نیز از بخش‌های مختلف رسانه علمی به‌ویژه رادیو معارف و شبکه قرآن و معارف سیما پخش گردید. نسبت به مقالات تاکنون ۱۲۷ چکیده و ۸۵ مقاله به دبیرخانه رسیده که تا پایان خرداد ۱۴۰۱ فرصت ارسال مقاله می‌باشد، ضمن اینکه تاکنون ۱۰ پیش‌نشست در ۵ استان کشور برگزار و برنامه‌ریزی برای برگزاری پیش‌نشست‌های دیگر ادامه دارد.

دبیر اجرایی کنگره علامه طباطبایی ضمن دعوت از مراکز همکار جهت مشارکت بیشتر در اطلاع‌رسانی و فراخوان مقالات، خواستار برگزاری پیش‌نشست‌های علمی و برنامه‌های ترویجی و تبیینی شد.

در این جلسه که نمایندگان رادیو معارف، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا، معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جامعه الزهرا، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، جامعه المصطفی العالمیه و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی حضور داشتند، نقطه نظرات خود را در راستای برگزاری هرچه بهتر کنگره بیان داشتند.

ـ راه‌اندازی دبیرخانه دائمی کنگره علامه در مجمع عالی حکمت اسلامی؛

ـ برگزاری نشست‌های علمی با موضوع تبیین و معرفی شخصیت علامه؛

ـ دعوت ویژه از اساتید جهت تدوین مقالات؛

ـ برگزاری پیش‌نشست‌های علمی بر اساس محورهای فراخوان مقالات؛

ـ استفاده از ظرفیت پایگاه‌های علوم استنادی و پایگاه‌های مرتبط با همایش‌ها؛

ـ فعال‌تر شدن بخش بین‌المللی و دعو از اساتید غربی جهت تدوین مقالات؛

ـ اطلاع‌رسانی به زبان‌های عربی، انگلیسی و…؛

ـ جمع‌آوری اطلاعات مربوط به پایان‌نامه‌ها، مقالات و کتاب‌هایی که با موضوع  علامه تدوین شده است؛

ـ و… .

اهم مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان مراکز علمی همکار کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی بوده است.