نقش فرا اخلاق در اخلاق کاربردی” در هشتاد و هفتمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق+خلاصه بحث

هشتاد و هفتمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق برگزار شد
هشتاد و هفتمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق با موضوع “نقش فرا اخلاق در اخلاق کاربردیبا ارائه “حجت الاسلام والمسلمین محمدی پیرو” و با حضور اعضاء محترم گروه یکشنبه ۲۰ فروردین ۹۶  ساعت ۲۰:۳۰ در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد:
چکیده
فرااخلاق از چند جهت با اخلاق کاربردی مرتبط است: (۱) وجود تزاحمات اخلاقی؛ (۲) امکان ارائه راه حل برای این تزاحمات؛ (۳) فرااخلاق به واسطه تأثیرگذاری در اخلاق هنجاری در اخلاق کاربردی نیز مؤثر است. چرا که اخلاق هنجاری حلقه میانی آن دو است؛ (۴) اخلاقی بودن منوط به داشتن اصول اخلاقی است. دست­یابی به اصول جامع و شامل نیز منوط به انتخاب مبنایی صحیح در فرااخلاق است؛ (۵) منطقاً باید در موقعیت­های مشابه، احکام مشابه صادر کرد. اینکه تا چه حد می­توان حکم واحدی برای چنین مواردی داد، در فرااخلاق روشن می­شود. اگر قائل به نسبی­گرایی شده یا گزاره­های اخلاقی از سنخ انشائیات انگاشته شود، ضرورتی در تعمیم آنها وجود ندارد. تعمیم­پذیری تنها با مبنای واقع­گرایی امکان­پذیر است؛ (۶) امکان پیشرفت و تعلیم و تربیت اخلاقی تنها در فرض واقع­گرایی و مطلق­گرایی قابل توجیه است. چون انتخاب­ها و ترجیحات بدون توجه به اصول، قابل تعلیم نیستند. داشتن اصول نیز در فرض ناواقع­گرایی و نسبی­گرایی میسر نیست؛ (۷) استدلال اخلاقی زمانی ممکن است که نوعی نظام ارزشی  وجود داشته باشد. بنا بر واقع­گرایی و مطلق­گرایی می­توان به صورت مبرهن از واقعیات، نظام ارزشی متقنی را اثبات کرد؛ (۸) نظام­مند شدن اخلاق و امکان تخصص اخلاقی مبتنی بر پذیرش مبنایی صحیح در فرااخلاق است. حل مسائل اخلاق کاربردی در چند گام میسر می­شود: اول، جمع بین دو الزام در صورت امکان؛ دوم، رفع تزاحم از طریق لحاظ تمام قیود و شرایط دخیل در موضوع حکم؛ سوم، ترجیح یک طرف تزاحم با تمسک به مرجحات عقلی و شرعی؛ چهارم، حکم به تخییر.