۲۴ امین گردهمایی اعضا و ۱۰ امین دوره انتخابات هیئت مدیره و بازرسان مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامیدر کنار فعالیت چهار شعبه خراسان، آذربایجان، فارس و اصفهان، دو دفتر ملایر و کرمانشاه در حال فعالیت هستند.

دکتر محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی در بیست و چهارمین گردهمایی اعضا و دهمین دوره انتخابات هیئت مدیر و بازرسان مجمع عالی حکمت اسلامیآقای محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در ابتدای این نشست ضمن تسلیت سالروز تخریب قبور بقیع وتبریک پیروزی­های غیور مردان سپاه اسلام در برابر رژیم سفاک و خونخوار صهیونیستی، به بیست و چهارمین گردهمایی اعضا و دهمین دوره انتخابات هیئت­ مدیره و بازرسان اشاره نمود و ابراز داشت:

جلسات گروه­های علمی ثقل فعالیت­های مجمع است که هم ­اکنون ۱۵ گروه علمی در مجمع عالی حکمت اسلامی فعالیت دارد و در طی دو سال فعالیت نهمین دوره هیئت مدیره، ۲۵۷ جلسه علمی برگزار شده است.

وی با بیان این که در سال گذشته ۱۳۳۳ نفر به صورت حضوری و مجازی در جلسات گروه های علمی حضور داشتند، خاطرنشان کرد: در این مدت ۶ پروژه تحقیقاتی در جریان بوده، و در حوزه نشر ۱۶ کتاب چاپ اول و ۱۲ عنوان باز­نشر، شده است.

ایشان ضمن اشاره به ظرفیت انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی و فعالیت شورای کتاب این مجموعه، به تبیین فرایند پذیرش، تصویب، و چاپ آثار علمی اشاره نمود و ابراز داشت: در این دو سال انتشارات افتخار علمی کسب از جمله کتاب “انسان متعالی در فلسفه سیاسی” نوشته حجت الاسلام دکتر مهدی امیدی شایسته تقدیر و کتاب “تجرد نفس از دیدگاه آقا مجتبی قزوینی و آیت الله جوادی آملی، نوشته حجت الاسلام دکتر علی قدردان قراملکی” شایسته تحسین شد. هم­چنین مقاله حجت الاسلام دکتر شاکریرین با موضوع “بررسی و نقد خوانش الحادی داوکینز از نظریه تکامل” در جشنواره مقالات حوزه، برگزیده شد.

محمدباقر خراسانی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از ۱۷۵ نفر درخواست مصاحبه برای تدریس علوم عقلی، ۸۶ استاد موفق شدند تاییدات علمی را اخذ و به مجموعه اساتید علوم عقلی اضافه شوند.

وی ابراز داشت: در کنار فعالیت چهار شعبه خراسان، آذربایجان، فارس و اصفهان، دو دفتر ملایر و کرمانشاه در حال فعالیت هستند و در این مدت ۲۶ نفر به اعضای پیوسته مجمع اضافه شده و انشاالله از سال ۱۴۰۳ هر شش ماه فراخوان پذیرش اعضای پیوسته مجمع اعلان خواهد شد.

وی گزارشی از فرایند برگزاری کنگره علامه طباطبایی(ره) ارائه و با بیان اینکه فعالیت­های علمی این کنگره در اوج کرونا دنبال شد، اظهار داشت: فراخوان کنگره مبتنی بر شش محور و شش کمیته علمی تشکیل و ۳۵۹ چکیده و ۲۳۵ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال و ۸۷۸ ارزیابی صورت گرفت.

وی به برگزاری پیش نشست­های علمی کنگره علامه طباطبایی(ره) در بازشناسی ابعاد علمی و شخصیتی علامه اشاره نمود و اظهار داشت: موفق شدیم ۱۴۳ پیش نشست داخلی و ۹پیش نشست خارجی در ۳ کشور برگزار شود. ۱۴۳ پیش نشست داخلی  را در ۲۱ استان و ۴۰ شهرستان و در ۱۱۶ مرکز علمی برگزار کردیم.

وی با بیان این که ۵۳ درصد پیش نشست ها از سوی حوزه­های علمیه خواهران و ۲۵ درصد توسط حوزه­های علمیه برادران برگزار شد، یادآور شد: پیش نشست­های بین­ المللی کنگره علامه طباطبایی(ره) در سه کشور عراق، ترکیه و هندوستان برگزار شد.

وی گزارشی از برنامه تبریز و مراسم اختتامیه در دانشگاه الزهرا تهران ارائه نمود و ابراز داشت: دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی انرژی مضاعفی را به دست اندرکاران کنگره منتقل کرد و تصویب شد تا جایزه جهانی حکمت با نشان علامه طباطبایی مبتنی بر فعالیت دبیرخانه دائمی کنگره علامه طباطبایی(ره) در فرایند عملیاتی سازی قرار گیرد.

بر فرهیختگان حوزه لازم است تا با بهره­ گیری از اندوخته ­های فقهی، فلسفی و عقلی از اقدام سلحشورانه فرزندان جهان اسلام در دفاع از انسانیت حمایت نمایند

حجت الاسلام قمی در بیست و چهارمین گردهمایی اعضا و دهمین دوره انتخابات هیئت مدیر و بازرسان مجمع عالی حکمت اسلامیحجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن قمی؛ معاون بین­الملل دفتر مقام معظم رهبری، ضمن ارائه تحلیلی از آخرین تحولات عرصه
بین­الملل، به پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به یاوه گویی های استکبار جهانی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در گذشته نه چندان دور رژیم اشغالگر قدس بر علیه منافع جمهوری اسلامی ایران اقدامات خبیثانه ای را انجام داده، تنها در ۶ ماه حدود ۱۸ نفر از فرماندهان ارشد سپاه را در سوریه ترور و به شهادت رساندند.

وی به منویات رهبر معظم انقلاب در تنبیه متجاوز اشاره نمود و با بیان این که در میان مسئولان جمهوری اسلامی بحث‌های متعددی در رابطه با نحوه پاسخگویی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حتمی بودن پاسخ و اینکه از داخل خاک جمهوری اسلامی صورت گیرد، را دو اصل مهم در نحوه پاسخگویی ترسیم نمودند.

حجت ­الاسلام والمسلمین قمی با بیان اینکه آمریکایی­ ها پیام­های مختلف محرمانه و غیرمحرمانه­ ای را برای ممانعت از پاسخ ایران پیگیری نمودند، یادآور شد: خنثی سازی حمله ایران مهم­ترین راهبرد آمریکا بعد از ناتوانی در مواجهه با عدم پاسخ ایران بود که در این مسیر تمام توان خود و هم پیمانان را به میدان آوردند.

ایشان با بیان اینکه این عملیات پیچیده را فرزندان جوان سپاه پاسداران طراحی نمودند، خاطرنشان کرد: در این عملیات از فاصله بیش از هزار کیلومتر از اماکن مختلف، ابزارهای متنوعی بکار گرفته شد.

وی به هماهنگی قابل توجه تمام یگان­ های عملیاتی اشاره نمود و ابراز داشت: برای شکار چند ده پهباد ایرانی بالغ بر ۱۰۰ هواپیمای جنگی، ۶ ناو ضد موشکی، و ۱۰ هواپیمایی سوخت رسان، از سوی دولت های طرفدار اسراییل در آسمان حضور فعال داشتند تا با پدافندی هوشمند خود، سپر مستحکمی برای اسراییل ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه این عملیات صرفا اهداف نظامی را هدفگیری نموده؛ به جهان نشان داد که ایران توان نابود سازی اسرائیل را دارد، اظهار داشت: ضعیف بودن رژیم صهیونیستی، ابتر ماندن تمام توان پدافندی نظام سلطه در برابر توان فرامنطقه ای نظام مقدس اسلامی، غرور وصف ناپذیری را در جهان اسلام و ملت های آزاده جهان ایجاد نمود.

معاون بین ­الملل دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اقتدا و ابهت این روزهای آزادی خواهان جهان و مسلمانان مدیون فرزندان سلحشور ایران اسلامی است که توانست در برابر ظلم فاحش و قلدری فراقانونی رژیم غاصب صهیونیستی، بایستند.

وی با تأکید بر این که تمام امکانات دانشی و نظامی ایران اسلامی متعلق به تمام جهان اسلام است، ابراز داشت: نقشی که این عملیات در دفاع از ارزش­ها و انسانیت داشته بسیار مهم بوده، نیاز است مبتنی بر روایت های دقیق و درست، تولیدات رسانه­ای ارزشمندی خلق و فیلم های متعددی ساخته شود.

وی بر اهمیت حضور و نقش آفرینی اندیشمندان حوزوی در تبیین ویژگی­ های بارز عملیات وعده صادق اشاره نمود و اذعان داشت: بر فرهیختگان حوزه لازم است تا با بهره ­گیری از اندوخته­های فقهی، فلسفی و عقلی از اقدام سلحشورانه فرزندان جهان اسلام در دفاع از انسانیت حمایت نمایند.

حوزه ­های علمیه که آراسته به دو بال مهم تقوا و استعداد است، نمی‌تواند دور از فلسفه باشد.

آیه الله بهشتی در بیست و چهارمین گردهمایی اعضا و دهمین دوره انتخابات هیئت مدیر و بازرسان مجمع عالی حکمت اسلامیآیت ­الله دکتر احمد بهشتی، ضمن تسلیت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم­السلام، امروز را عاشورایی دیگر بر جهان اسلام دانست و ضمن اشاره به شروط طلبه و دانشجویی در وادی فلسفه، بر اهمیت جایگاه تقوا و استعداد تصریح نمود و اظهار داشت: ابن­ سینا از یک نظر مخالف تعلیم فلسفه است و می­فرماید؛ تنها کسانی که اهل تقوا و مستعد باشند، می­توانند در وادی فلسفه قدم بردارند؛ اگر کسی یکی از این ویژگی­ها را نداشته باشد، نباید اجازه ورود به وادی فلسفه به او داده شود.

وی با بیان اینکه علمای اسلام بر آزادنظری و آزاداندیشی در دانش فلسفه تصریح می نمودند، خاطرنشان کرد: حوزه­ های علمیه که آراسته به دو بال مهم تقوا و استعداد هستند، نمی‌تواند دور از فلسفه و علوم عقلی باشند.

وی با تأکید بر این که حوزه بی نیاز از فلسفه نیست، تصریح کرد: هیچگاه فقه و اصول و تفسیر نباید تحت الشعاع فلسفه قرار گیرد، و کسانی که استعداد خوبی دارند، همچون امام خمینی(ره) می­توانند همزمان، فیسلوف، عارف و فقیه وارسته ای شوند.

وی دانشگاه عالی حکمت برای تربیت استعدادهای درخشان را از پیش نیازهای حوزه های علمیه دانست و ابراز داشت: همچون علمای تراز جهان اسلام از جمله علامه طباطبایی ره که فقیه، اصولی و مفسر بزرگی بودند، در وادی فلسفه ورود نموده، باید بتوانیم با زبان فلسفه اسلامی با دنیای امروز حرف بزنیم. مجمع عالی حکمت اسلامی باید این استعدادهای درخشان را جلب و جذب نموده، مشوق هایی را برای تربیت شخصیت های چندبعدی امام ­گونه فراهم و مقدمات درخشش ستارگان پرفروغ حوزه­ های علمیه را بیش از پیش فراهم  سازد و مناسب است مجمع عالی حکمت اسلامی در راه تاسیس دانشگاه عالی حکمت اقدام کند.

وی اساتید مجمع عالی حکمت را هادیان و روشنگران مسیر تعالی دین توصیف نمود و ابراز داشت: مجمع عالی روز به روز درخشنده تر و پرفروغ تر از گذشته گام های بلندی را با همت دوستان و اساتید ارجمند بردارد.

پیگیری جدی‌تر پاسخگویی به شبهات از جمله رویکردهایی است که نیازمند نقش آفرینی فرهیختگان مجمع عالی حکمت اسلامی است.

حجت الاسلام معلمی در بیست و چهارمین گردهمایی اعضا و دهمین دوره انتخابات هیئت مدیر و بازرسان مجمع عالی حکمت اسلامیحجت الاسلام والمسلمین معلمی دبیر مجمع عالی نیز در بیست و چهارمین گردهمایی اعضا و دهمین دوره انتخابات هیئت مدیر و بازرسان مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که در دو سال گذشته کارهای ارزشمندی با میدان داری گروه های علمی رقم خورده است، اظهار داشت:

فعالیت پژوهشی گروه­ های علمی در کنار ارائه مشاوره­ های علمی به عزیزان طلاب و محققان، آثار ارزشمندی در ارتقاء بُعد پژوهشی مجموعه داشته است.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه ابراز داشت: پیگیری جدی‌تر پاسخگویی به شبهات از جمله رویکردهایی است که نیازمند نقش آفرینی فرهیختگان و اعضای گروه­ های علمی مجمع عالی حکمت اسلامی است.

وی توجه به فعالیت های بین ­المللی و حرکت به سمت تجلی روز افزون بُعد بین المللی مجمع را بسیار مهم ارزیابی نموده و خاطرنشان کرد: نقد و بررسی بنیان های فلسفی غرب و تبیین دقیق گنجینه عظیم فلسفه اسلامی و توجه به نقاط قوت و ضعف این دو، از جمله رویکردهایی است که باید مورد توجه تک تک اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی قرار گیرد.

آقای معلمی بیان کردند: مجمع عالی حکمت اسلامی همواره خود را خدمتگذار فرهیختگان در فراهم سازی زمینه های علمی دانسته و آماده دریافت نقدها و نظرات سروران ارجمند می‌باشد.

در این مراسم اساتید علوم عقلی و اعضای پیوسته مجمع عالی حکمت اسلامی ضمن تشکر از نیروهای مقتدر مسلح جمهوری اسلامی، حمایت جدی خود را بر مبارزه قاطع با رژیم غاصب صهیونیستی اعلام داشتند. متن کامل بیانیه تشکر و حمایت اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی از غیورمردان سپاه اسلام، بزودی منتشر می شود.

در بخش دوم این برنامه، با استقرار هیئت رییسه انتخابات، دهمین دوره انتخابات هیئت مدیره و بازرسان مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد و حضرات آیات و حجج اسلامی آقایان:غلامرضا فیاضی، محسن قمی، حسن معلمی، حمید پارسانیا، علیرضا اعرافی، علی عباسی، مجتبی مصباح، یارعلی کرد فیروزجایی و محمد جعفری هرندی به عنوان  اعضای اصلی هیئت مدیره و آقای محمد مهدی گرجیان به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند. همچنین آقایان محمد تقی یوسفی و ابوالفضل خراسانی به عنوان بازرسان اصلی و آقای مجید ابوالقاسم زاده به عنوان بازرس علی البدل برای مدت دو سال انتخاب شدند.