رونمایی از منظومه فکری علامه بهابادی به همت مرکز الهدی للدراسات الحوزویه عراق

رونمایی از کتاب دوجلدی منظومه فکری علامه بهابادی به همت مرکز الهدى للدراسات الحوزویه عراق و با همکاری دبیرخانه بین المللی کنگره علامه بهابادی یزدی و مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

معرفی اندیشمندان و احیای آثار و اندیشه ها از رسالت های مجمع عالی حکمت اسلامی است.

جناب آقای محمدباقر خراسانی مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی، توجه به اندیشمندان ایرانی اسلامی در حوزه مباحث علوم عقلی اعم از فلسفه، کلام، عرفان و معرفت شناسی را از رسالت‌های مجمع عالی حکمت اسلامی دانست و اظهار داشت: معرفی اندیشمندان و احیای آثار و اندیشه ها از دیگر اهداف و رسالت های مجمع عالی حکمت اسلامی است.
وی ضمن تقدیر از بررسی منظومه فکری علامه بهابادی، آن را سر آغازی بر بازشناسی شخصیت های تراز اسلام در حوزه علوم عقلی دانست.
وی گزارشی از برگزاری چندین پیش نشست همایش بین المللی علامه طباطبایی ره در کشور عراق در راستای تبیین و بررسی اندیشه های فلسفی و قرآنی علامه ارائه نمود.

سوء مدیریت کلان اقتصاد جهانی و ضعف در توزیع عادلانه ثروت

دکتر صادق الهاشمی، مدیر مرکز الهدى للدراسات الحوزویه نیز در ادامه این نشست ضمن اشاره به چرایی بررسی اندیشه علامه بهابادی، جهد و تلاش ایشان در تبیین علوم عقلی اسلامی را مورد توجه قرار داد.
وی در تبیین مشکل اقتصاد جهانی به سوء مدیریت کلان اقتصاد جهانی و ضعف در توزیع عادلانه ثروت اشاره نمود و ابراز داشت: تولید اندیشه علامه بهابادی به زبان فارسی و عدم ترجمه آن به زبان های دیگر یکی از چالش هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت ترجمه دروس خارج فقه علمای تراز حوزه علمیه قم برای کشورهای عربی

وی با بیان این که کشورهای عربی آنگونه که باید شناختی دقیقی نسبت به اندیشه علمای ایرانی ندارند، خاطرنشان کرد: نیاز است تا مرکز تخصصی ترجمه مباحث دروس خارج فقه علمای تراز حوزه علمیه قم اعم از امام خمینی(ره)، امام خامنه ای و دیگر مراجع را دنبال نمایند؛ در عین گستره وصف ناپذیر اندیشه شیعی در ایران، اندیشه علمای شیعه در زبان فارسی محصور شده است.
وی با بیان این که حدود ۷۶ عالم بزرک از ایران به حوزه نجف هجرت نموده اند، اظهار داشت: نیاز است تا مجمع عالی حکمت اسلامی رویکردهای تبیین اندیشه علمای شیعی را در علامه بهابادی خلاصه نکند؛ باید نوع و تفاوت نگاه اندیشمندان نسبت به موضوعات اسلامی را مورد توجه قرار دهیم.
وی گزارشی از تاسیس مدارس خصوصی آمریکایی در عراق ارائه و با بیان این که فرزندان ما از اندیشه علمای اسلام دور نگه داشته می شوند، خاطرنشان کرد: نیاز است تا حوزه علمیه خدمات ارزشمند و تولیدات فاخر علمی علمای ایرانی را بازآفرینی، ترجمه و در اختیار دیگر کشورهای اسلامی قرار دهد. ضعف در بسط و نشر و معرفی اندیشه و دانش علمای تراز شیعی در بسترهای علمی جهان اسلامی و عرصه بین المللی بسیار جدی است.

تمدن غربی قصد دارد اندیشه شیعی را محدود به جغرافیای ایران نماید.

وی با تاکید بر این که مراکز و اندیشکده های آمریکایی ها، انگلیسی ها و صهیونی فعال در کشورهای اسلامی حتی عراق در راستای دوری ملت از اندیشه اهل بیت علیهم السلام استوار شده است، اظهار داشت: تمدن غربی قصد دارد اندیشه شیعی را محدود به جغرافیای ایران نموده، در میان جوانان و نوجوانان، مکتب اهل بیت علیهم السلام را مکتب ایرانی معرفی کند.
وی از تلاش های مجمع عالی حکمت اسلامی تقدیر نمود و ابراز داشت: توسعه و معرفی دستاوردهای مجمع عالی حکمت اسلامی و معرفی آن در جغرافیایی خارج از ایران بسیار مهم و ضروری است.
وی بر اهمیت تقویت ارتباط مراکز علمی و پژوهشی حوزه قم و حوزه نجف تاکید نمود.

اگر توجه به مباحث عقلی نمی بود فلسفتنا و اقتصادنا شهید صدر تولید نمی شد.

همچنین حجت الاسلام سلیمانی استاد فلسفه و منطق موسسه امام خمینی(ره) به بسط و گسترش علوم عقلی در ایران اشاره نمود و ابراز داشت: مباحث عقلی از ضعف ها و چالش های حوزه های شیعی دیگر بلاد اسلامی است؛ اگر توجه به مباحث عقلی نمی بود فلسفتنا و اقتصادنا شهید صدر تولید نمی شد.
وی انتقال فرهنگ و اندیشه اهل بیت علیهم السلام به سرزمین های اسلامی از بستر زبان ها و گویش های بومی را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: ترجمه متون فاخر اسلامی به زبان عربی نیازمند مترجمان آشنا به ساختارهای زبان فارسی و گویش های متنوع کشورهای عرب زبان است.
وی تربیت دانشجو مترجم بین المللی در علوم عقلی از میان داوطلبان کشورهای مختلف اسلامی از جمله راهکارهایی است که می توان از بستر آن اندیشه علمای تراز را به جانیان انتقال داد.

مشاهده تصاویر این نشست