دیدار مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی با تولیت آستان قدس رضوی

هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و اعضای شورای اجرایی شعبه مشهد پنج شنبه ۱۱ شهریور ۹۵ با آیت الله سید ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی دیدار کردند.
در این دیدار ابتدا آیت الله غلامرضا فیاضی رییس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در بیانی به پیشینه شکل گیری مجمع عالی بعد از دیدار سال ۱۳۸۲ جمعی از اساتید علوم عقلی با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت در آن دیدار بسیار مهم که چند ساعت هم طول کشید مقام معظم رهبری فرمودند مناسب است باشگاهی برای اهالی فلسفه و فلسفه گرایان تشکیل شود که جمعی از افراد حاضر در جلسه برای تحقق نظر رهبر معظم جلساتی رو برگزار و اساسنامه ای را تهیه کردند و برای اتقان کار از حضرات آیات و اساتید معظم جوادی آملی، سبحانی و مصباح یزدی دامت برکاتهم درخواست نظارت عالی را داشتند که مورد پذیرش قرار گرفت و مجمع عالی حکمت اسلامی با هدایت مقام معظم رهبری و تحت نظارت عالی این سه برگزار فعالیت خود را آغاز کرد.
دکتر سید عباس صالحی مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد نیز در این دیدار با اشاره به فرایند شکل گیری اولین شعبه مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد گفت: با توجه به پیشینه درخشان حوزه خراسان در مباحث حکمی، از چند سال قبل اقدامات اولیه برای راه اندازی شعبه مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد شروع شد که با تاکید ناظران معظم مجمع عالی مبنی بر اخذ موافقت حضرت آیت الله واعظ طبسی، دیداری با مرحوم آیت الله واعظ طبسی صورت گرفت که مورد استقبال ایشان هم قرار گرفت. متعاقب آن جلسات برنامه ریزی و هماهنگی با حضور اساتید حکمی حوزه و دانشگاه خراسان برگزار و حدود دو سال شورای اجرایی موقت فعالیت و هماهنگی امور را برعهده داشت که در مهر ۱۳۹۳ رسما شعبه مشهد افتتاح و در بهمن ۹۳ نیز شورای اجرایی دایم براساس آیین نامه مجمع عالی حکمت اسلامی انتخاب شدند.
دکتر صالحی در این دیدار با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد و مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، این تفاهم نامه را نقطه شروع خوبی برای همکاری دانست و گفت: این سرمایه بسیار خوبی که از نیروی انسانی در قم و مشهد توسط مجمع عالی فراهم شده همه در خدمت آستان قدس رضوی است و توفیقی برای خدمت به حضرت رضا علیه السلام می باشد، لذا از این سرمایه می توان در بخش های مختلف علمی و پژوهشی آستان قدس و زایران داخلی و خارجی استفاده کرد.
آیت الله رییسی تولیت معظم آستان قدس رضوی نیز در این دیدار با اشاره به شکل گیری مجمع عالی حکمت اسلامی با هدایت مقام معظم رهبری و نظارت عالی حضرات آیات جوادی، سبحانی و مصباح بیان داشت:
اصل شکل گیری مجمع عالی حکمت اسلامی مبارک بوده و آنچه در عمل تحت نظارت حضرات آیات اعاظم تحقق پیدا کرده برکات بسیاری خواهد داشت.
آیت الله رییسی با اشاره به پیشینه درخشان علوم عقلی در مشهد افزودند: مشهد باید مرجعیت علمی پیدا کند و سوغات مشهد مقدس باید علمی و فرهنگی باشد، لذا در تعریف و توسعه تعریفی از خادم، خادم علمی و فرهنگی نیز تعریف کرده ایم که خادمان علمی و فرهنگی از اقصی نقاط در جوار مضجع شریف آقا علی بن موسی الرضا علیهم السلام خدمات علمی و فرهنگی ارایه دهند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان طراحی دانشگاه جامع علوم رضوی در حوزه علوم انسانی اسلامی از سوی آستان قدس رضوی خواستار همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی با آستان قدس در بخش های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شدند.
تولیت آستان قدس رضوی و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با مبارک دانستن امضای تفاهم نامه همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد با حوزه علمیه خراسان افزودند: مجمع عالی باید بنیانگذار گفتمان نظریه پردازی بین موافقان و مخالفان فلسفه در یک فضای علمی باشد و مباحث باید از فضاهای غیر علمی به یک محیط علمی منتقل شود.
آیت الله رییسی در خصوص همکاری آستان قدس رضوی با مجمع عالی حکمت اسلامی اعلام آمادگی کردند و برای رسیدن به مرجعیت علمی مشهد خواستار اجرایی شدن این همکاری شدند.