تحلیل کلامی عرفان حلقه(کیهانی) در یکصد و نوزدهمین جلسه گروه علمی کلام+خلاصه بحث

یکصد و نوزدهمین جلسه گروه علمی کلام برگزار شد
یکصد و نوزدهمین جلسه گروه علمی کلام با موضوع: تحلیل کلامی عرفان حلقه(کیهانی) با ارائه بحث: حجت الاسلام والمسلمین محمود رضا قاسمی و با حضور اعضاء محترم گروه سه شنبه ۳۱ شهریور ۹۴ ساعت ۲۰:۳۰ در اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود رضا قاسمی فرمودند:
با توجه به انحرافاتی که در مورد عرفان حلقه کیهانی وجود دارد کارهای میدانی مناسبی در این مورد انجام شد. از سوی دیگر معنویتی که توسط این گروه ارائه می‌شود بدیلی در برابر اسلام ناب محمدی است.
محمد علی طاهری، رئیس عرفان حلقه، ادعا می‌کند که این مجموعه این مطالب، آگاهی بوده است که به وی از سوی خداوند اعطاء شده است. دیدگاه وی در مورد قرآن، ادعا می‌کند که دچار تناقض است. در مورد وحی هم ادعا می‌کند که همان آگاهی است و این برای همه واقع می‌شود و در جلساتی که تشکیل می‌دادند، به اصطلاح آگاهی‌های همدیگر را مرور می‌کردند. برخی از پیروان وی ادعا می‌کنند که دارای دیوان اشعاری هستند که به عنوان آگاهی به آنها الهام شده است. و امور فرادرمانی و جن‌گیری را هم به عنوان کرامت برای خود می‌دانند.
نکته‌ی دیگر اینکه به ادعای وی معصومین نمره کامل آگاهی را دارند ولی امثال طاهری مقداری کمتر و بقیه هم به مراتب درجه کمتری از آگاهی دارند ولی در هر حال اگر همگی تلاش کنند به آن درجات بالاتر می‌رسند. کتب مختلفی هم توسط وی ارائه شده است که یکی از آن‌ها کتاب عرفان کیهانی است که اساسنامه این جریان را نشان می‌دهد.
شبکه‌های غربی مانند صدای امریکا، وی را تبلیغ می‌کند. کتاب دیگر وی، انسان از منظری دیگر است. او انسان را محور عالم می‌داند. وی‌ می‌گوید اگر انسان نبود، تشکیلات عالم برقرار نمی‌شد و بدین استدلال، انسان محوری را مبنا قرار می‌دهد.
کتاب انسان از منظری دیگر به زبان عربی و انگلیسی در انتشارات خارج از کشور، منتشر شده است.
در کتاب «چند مقاله خود»، مباحثی در مورد آئین عاشورا دارد و می‌گوید در روز عاشورا باید لباس رنگین بپوشیم و شیرینی تقسیم کنیم؛ در کتاب دیگر خود به نام «مدیریت کل نگر» نگاه سیستمی و فراسیستمی دارد و اینکه دین در زمان دیگری ممکن است مفید واقع نشود. «کتاب موجودات غیر ارگانیک» هم دو نوع A و B را مطرح می‌کند و او خود و مسترها (اساتید عرفان حلقه) را در بررسی کالبد‌ها می‌داند و ادعا می‌کند که خدا لطف کرده و بواسطه ما این لطف را کرده که ما با اسکن کالبد‌ها، موجودات دارای تشعشع منفی را شناسایی و کنترل کنیم.
«انسان و معرفت» نام دیگر کتاب وی است که در آن عصمت و توسل و شفاعت را مخدوش نموده است.
«سایمنتولوژی» کتاب دیگری از وی است که البته این اصطلاح هیچ پیشینه‌ای ندارد. احتمالاً برگرفته شده از فرقه سانیتولوژی است که به دلیل جن‌گیری و …. از فرانسه (اداره‌ ضد فَرِق فرانسه) اخراج می‌شود. اما طاهری ادعا می‌کند امّی است و از آن مطالب قبلی اطلاعی ندارد و این گفته‌های خود را الهامات الهی می‌داند.
در کتاب اسب تراوا، مطالبی وجود دارد بر این اساس که با نرم افزاری مطالب و سخنان افراد را معکوس می‌کنند و در این صحبت‌های معکوس شده، مباحث توحیدی، نقض می شود و گفته‌های شیطانی حاصل می‌شود. اما در مورد خود ادعا می‌کند که هر چه این نرم افزار در مورد او بکار گرفته شده است این مشکل پیش نیامده است.
آسیب مهم دیگر عرفان حلقه، ایجاد اختلاف و طلاق فرقه‌ای است که آمار ۹۰ درصدی در پیروان عرفان حلقه مشاهده می‌شود. در برخی از دانشگاه‌های پزشکی، مطالب خود را به عنوان روش درمانی ارائه کرده است. در کل حدود ۱۱ کتاب از او نوشته شده است ولی تا ۶۵ کتاب در دست ارائه بوده است.
آنها دارای رادیو در فضای مجازی بوده‌اند. گواهی و سوگند‌نامه‌‌هایی داشته‌اند که بر اساس آن، طاهری قدرت خود را به آنها تفویض می‌کند. برخی از اطرافیان او مشاهده کرده‌اند که برخلاف ادعای کلی طاهری، خود او به درمان‌های رایج رجوع کرده‌ است.
برخی از آسیب دیدگان مادی که زمینه‌های افسردگی داشته‌اند با انجام کارهای به اصطلاح فرادرمانی مسترها، دچار مشکلات شدید روانی و اختلال در زندگی شده‌اند. البته طاهری به تبعات این موارد را نمی‌پذیرد و ادعا می‌‌کند آسیب‌ دیده‌ها مشکلات دیگر داشته‌اند. او ادعا می‌کند که کارهای او برای اعتلای ایران و آبرویی برای کشور است و هدف او سیر و سلوک است.
شبکه شعور کیهانی
نام شبکه‌ای است که وی ادعا می‌کند تمام کارهای عالم هستی را انجام می‌دهد و خداوند قدرت ما را به این شبکه تفویض نموده است. اتصال به این شبکه باعث درمان بیماری‌های جسمی و روحی می‌شود و اتصال به این شبکه عبادت است. البته به صراحت به ترک عبادات توصیه نمی‌کند ولی در پوشش مطالبی مانند کتاب صلات خود بیان می‌کند که اگر حال کافی وجود نداشت ترمز نماز را بکشید.  در مورد حجاب هم، گفتارهایی دارد که نتیجه آن ادامه بی‌حجابی و توجیه آن تا پایان عمر خواهد بود.
اتصال به شبکه کیهانی فقط از طریق محمد علی طاهری واقع خواهد شد. فرادرمانی یا سایمنتولوژی کارکرد دیگر عرفان کیهانی است بنابراین طاهری ادعا می‌کند نوعی هوشمندی در عالم هستی است البته این شعور و هوشمندی با آنچه در قرآن به عنوان شعور عالم است، متفاوت است.
او خداوند را به عنوان عضو چهارم این ارتباطات در شبکه کیهانی می‌داند و عناصر دیگر ماده،‌ انرژی و آگاهی است. ماهیت شعور کیهانی، میل درونی است که در تمام ذرات وجود دارد. او شیطان را عامل بوجود آمدن نظام دو قطبی می‌داند. او سایه خدا را هم موجود می‌داند و سایه هر چیز نسبت به خودش را مجازی می‌داند.
او با استفاده از مباحث فیزیک کوانتم بیان می‌کند که اگر الکترون حرکت نکند، فضای ابرالکترونی هم وجود نخواهد داشت، پس در کل عالم، حرکت است که به آن موجودیت می‌دهد پس به نوعی مجازی بودن جهان هستی را قائل می‌شود.
او خدا را عدم یا هیچ قطبی می داند یعنی هستی است که نام و نشان ندارد و قابل ادراک و تعریف نیست. پس خدا وجود دارد ولی برای اشاره به او می‌توان از هیچ قطبی استفاده کرد لذا همیشه اول سخنان می‌گوید به نام بی‌نام او، و هرگز بسم الله الرحمن الرحیم را نمی‌گوید چون قائل است این صفات قابل درک نیست. سبحان الله عما یصفون.
در مورد شناخت خدا، قائل است که شناخت خدا غیر ممکن است و هیچ راهی برای شناخت خدا وجود ندارد.
در ادبیات طاهری، انسان خدایی وجود دارد. وی بحث عالم الست را مطرح می‌کند که کسانی که پاسخ منفی در الست دادند خودشان، خدایی در جهان‌های موازی می‌شوند و ما انسان‌ها الآن ربّ‌هایی هستیم که در چرخه «انا الیه راجعون» هستیم و اصطلاح خدای مجسّم بودن انسان‌ها را بارها تکرار می‌کند.
نفی حیات الهی
وی مطرح می‌کند سطح زندگی ها فرق دارد و الا همه هستی زنده است و در کل نباید مفهوم زنده بودن را برای خدا بکار برد زیرا «سبحان الله عما یصفون».
او در چرخه‌ای از عوالم که توصیف می‌کند (هپروت = ناسوت = ملکوت = جبروت = لاهوت) بین عوامل برزخ‌هایی وجود دارد و انسان در چرخه (انّا الیه راجعون)، ‌برگشت‌های متعددی دارد.
در مورد نبوت و عصمت و امامت، بیان می‌کند که در روایات، عصمت بیان نشده است.
در بحث توسل و شرک هم نتیجه حرف‌های وی، دوری پیروان از زیارت قبور است و این زیارت‌ها را (الهکم التکاثر حتی زرتم المقابر) می‌داند. در مورد شیطان هم، او را تنها موحّد می‌‌داند و رجیم بودن را به عنوان این معنا می‌داند که خالق لایه‌های پایین‌تر از خود شده است.
التقاطی در مطالب عرفان حلقه با یوگا و هندوئیزم وجود دارد و حدود ۱۶ شباهت در این مورد یافت شده است و در «ریکی» هم ادعای اتصال وجود دارد. بنابر گفته برخی مسترهای «ریکی» و اعتراف خودشان، اتصال با موجودات خبیث در آن‌ها واقع می‌شود ولی طاهری می‌گوید این‌ها عرفان ایرانی اسلامی است که هیچگونه سابقه‌ای ندارد. بر اساس مستنداتی که وجود دارد و طاهری مدتی در فلسطین اشغالی و در کنف رژیم صهیونیستی بوده است.
مسترها و افرادی که از او برگشته‌اند و تشکیک کرده‌اند مورد تهدید واقع شده و گاهی به قتل رسیده‌اند مانند یکی از افرادی که از مسترهای سابق او بوده است. ابهاماتی در مورد مقاطعی از زندگی وی وجود دارد. قبل از انقلاب وی دعوت کننده افراد به تئاترها و سینماها بوده است،‌ در اول انقلاب جذب گروه‌های مارکسیستی می‌شود و بعدها جدا می‌شود. به کشورهای مختلف سفر کرده است و در زبان انگلیسی و ژاپنی مهارت دارد. و مسلماً استادی داشته ولی خود ادعا می‌کند که آموزش نظری و عملی نداشته است.
نظرات اساتید حاضر:
استاد رضانژاد: مطالب وی مخلوطی از گروه‌های انحرافی دیگر است و مستندات علمی‌ای وجود ندارد.
استاد اسدی: مسائل اعتقادی و کلامی اولویت بیشتر در این جلسات دارد هنر این افراد این است که تلفیقی انجام می‌دهند تا صبغه عرفانی به آن بدهند، مانند اینکه خدا را نمی‌توان شناخت، بحث عرفان ناب است و ارتباط ما با خداوند از راه اسماء و صفات برمی‌گردد ولی در تحلیل آن‌ها باید کارشناسی باشند که درست تفکیک انجام دهند.
استاد قاسمی: طاهری،‌جرم‌هایی مانند ارتداد، جعل اسناد دانشگاه‌های مهم را انجام داده است و آسیب‌های اجتماعی فراوانی که ایجاد کرده و مشکلات خانوادگی که در اثر کارهای این برهان ایجاد شدهاست از جرم‌های وی است.
استاد شمسعلی‌پور: لازم است مطالب عرفانی به گونه‌ای مطرح شود که سیّال نباشد و پایه محکمی داشته باشد، در ابتدا باید دقیقاً مبانی حرف‌های این جریان تشریح شود تا بتوان آن را نقد کرد. باید ابتدا در مورد نگاه عرفانی در رفتار عرفانی آسیب شناسی وجود داشته باشد تا عرفان‌های نو را بتوان تحلیل کرد.
استاد قاسمی: بحث خدا محور بودن یا نبودن می‌تواند پایه‌ای برای بحث‌ها و تحلیل‌های این جریان‌ها باشد. وی میکائیل را همان آکوسیستم جهان می‌داند. وی سیصد اصطلاح جدید را جعل می‌کند. وی عزرائیل را فرسودگی عالم می‌داند که البته اینها نوعی طبیعت گرایی است و بخشی از حرف‌های عرفان حلقه از موادی گرفته شده که در عرفان موسوم به عرفان اسلامی بوده است.
استاد قیومی: رابطه این جریان با اشو بررسی شود. در گروه‌هایی مانند اسماعیلیه هم مطرح می‌شود که به خدا نمی‌شود «وجود» گفت. برخی مطالب عرفانی حلقه، مفرداتش در سنت ما وجود دارد که باید تحلیل شود.
استاد زهادت: از منظر عرفانی باید تحلیل شود و زوایای مختلف عرفانی آن بررسی شود. برخی از بزرگان هم حالات خاص در عاشورا داشته‌اند که باید تفاوت آن‌ها با حرف‌های عرفان حلقه روشن شود.
استاد مصطفی‌پور: وی قرآن را بر اساس سلایق خود تفسیر می‌کند و در برخی کتاب‌ها و تفاسیر موجود هم رگه هایی از مطالب متشابه دیده می‌شود.