اخبار علمی ـ فرهنگی مجمع عالی

جلسات هیئت مدیره
هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۱ ،  با برگزاری چهار جلسه، اهم موارد ذیل را مورد بررسی قرار داد:
بررسی درخواست های همکاری؛
تصویب برگزاری جلسه هم اندیشی اساتید؛
بررسی درخواست عضویت و پذیرش اعضای جدید؛
بررسی قسمت اول اساسنامه فصلنامه تخصصی «حکمت اسلامی»؛
بررسی نحوه همکاری با موسسات و مراکز علمی فلسفی؛
تعیین زمان برگزاری چهارمین گردهمایی سالیانه اساتید علوم عقلی؛
تعیین برخی از موضوعات نشستهای علمی؛
بررسی امور جاری و اداری.
جلسات گروههای علمی
گروه علمی فلسفه
گروه علمی فلسفه در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۱ ، دو جلسه برگزار نمود که در آن به موضوعات ذیل پرداختند:
رابطه ذات و صفات حق (۲) توسط حجت الاسلام والمسلمین عشاقی؛
معیار برهان صدیقین توسط حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی امیری.
گروه علمی کلام
گروه علمی کلام در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۱ ، سه نشست بر گزار کرد که به بررسی موضوعات ذیل پرداخت:
گزارش علمی مسائل مطرح شده در جلسات گروه کلام در سال ۸۹  (۱ و۲)توسط اعضای گروه؛
حدیث اثناعشر در اندیشه کلامی ابن شهرآشوب در «المناقب» توسط حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد.
گروه علمی معرفت شناسی
گروه علمی معرفتشناسی در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۱ سه جلسه برگزار نمود که در آن موضوعات ذیل مورد بررسی قرار گرفت:
تبادل نظر درباره پژوهش و آموزش در مباحث معرفتشناسی توسط اعضای گروه؛
لوازم معرفت شناختی حکمت متعالیه توسط حجت الاسلام والمسلمین شیروانی؛
ارجاع علوم حصولی به حضوری از منظر علامه طباطبایی توسط حجت الاسلام والمسلمین معلمی.
گروه علمی فلسفه دین
گروه علمی فلسفه دین در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۱ سه جلسه برگزار نمود که در آن موضوعات ذیل مورد بررسی قرار گرفت:
بازخوانی نظریه ایمان به مثابه اراده معطوف به باور از ویلیام جیمز توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر آذربایجانی؛
نقد و بررسی نظریه قرآن به مثابه تجربه هرمنوتیکی پیامبر از جهان توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر شیروانی؛
تاریخ نگری و دین توسط حجت الاسلام والمسلمین عرب صالحی.
گروه علمی فلسفه علوم انسانی
گروه علمی فلسفه علوم انسانی نیز در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۱ دو  جلسه برگزار و موضوعات ذیل مورد بررسی قرار گرفت:
تبیین های تکاملی در علوم انسانی توسط دکتر صمدی؛
انسان از منظر نظریه تکامل توسط دکتر میانداری.
گروه علمی فلسفه اخلاق
گروه علمی فلسفه اخلاق نیز در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۱ چهار جلسه برگزار  نمود و به موضوعات ذیل پرداخت:
سقط جنین از منظر الهیات اخلاقی توسط حجت الاسلام والمسلمین آل بویه؛
خود گروی اخلاقی در اندیشه حکیمان مسلمان توسط حجت الاسلام والمسلمین شیروانی؛
اعتدال اخلاقی ارسطو با توجه به پاره ای از آموزه های قرآن همچون آیه «السابقون السابقون اولئک المقربون» حجت الاسلام والمسلمین معلمی؛
پیشنهاد موضوع محوری برای جلسه فلسفه اخلاق توسط اعضای گروه.
گروه علمی عرفان
گروه علمی عرفان نیز در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۱ دو جلسه برگزار و موضوعات ذیل مورد بررسی قرار گرفت:
بررسی وجود اعتبار ادله عرفا بر وحدت شخصیه توسط حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی امیری؛
شرّ از منظر عرفان اسلامی توسط حجت الاسلام والمسلمین گرجیان.
گروه علمی فلسفه حقوق
گروه علمی فلسفه حقوق در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۱ دو جلسه برگزار نمود و موضوع ذیل مورد بررسی قرار گرفت:
ـ حق اعتباری از دیدگاه مرحوم اصفهانی (ره) (۲و۳) توسط حجت الاسلام والمسلمین نبویان.
جلسات مشاوره:
مجمع عالی حکمت اسلامی در بخش خدمات مشاوره ای خود در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۱ ، هشت  جلسه برگزار نمود که موضوعات ذیل توسط تعدادی از اساتید مورد مشاوره قرار گرفت:
نقد نظریه فیض و صدور فارابی از منظر متکلمین مدرسه کوفه؛
بررسی تطبیقی گزاره های بدیهی در منطق و فلسفه اسلامی و گزاره های پیشین در فلسفه کانت؛
فلسفه عمل philosophy of action؛
انتخاب موضوع پایان نامه در حوزه فلسفی ـ کلامی؛
شیوه و سیر مطالعه عرفان و کتب عرفانی؛
تبیین حقیقت مرگ از دیدگاه مولانا و صدر المتألهین؛
رابطه اخلاق و سیاست از دیدگاه شهید صدر و سید قطب؛
انتخاب موضوع پایان نامه در حوزه کلامی ـ فلسفی.
دیدار جمعی از اعضای هیئت مدیره با ریاست بنیاد حکمت اسلامی صدرا
جمعی از اعضای هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ با آیت الله حاج سید محمد خامنهای، ریاست محترم بنیاد حکمت اسلامی صدرا دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین معلمی دبیر مجمع عالی، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا معاون آموزش، حجت الاسلام والمسلمین عباسی معاون پژوهش، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی از اعضای هیئت مدیره و محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی به تشریح برنامهها و فعالیتهای مجمع عالی حکمت اسلامی پرداختند.
در ادامه آیت الله آقای حاج  سید محمد خامنهای رئیس محترم بنیاد حکمت اسلامی صدرا ضمن اظهار خرسندی از فعالیتهای صورت گرفته بر لزوم معرفی و ترویج فلسفه اسلامی تأکید نمودند.
وی آموزش متن محور را از ضروریات آموزش فلسفه اسلامی دانستند و خواستار نقد جدی و علمی  فلسفه غرب و تبیین ومعرفی کارکردهای  فلسفه اسلامی شدند. در این دیدار طرفین بر لزوم همکاری متقابل تأکید کردند.
جلسه هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با حضور رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه
یکصد و شصت و دومین جلسه هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد. در این جلسه که اکثریت اعضای هیئت مدیره حضور داشتند ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه به تشریح برنامههای مؤسسه حکمت و فلسفه پرداخت.
همچنین در این جلسه راههای همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه مورد پیشنهاد قرار گرفت.
بازدید دبیر و معاونان مجمع عالی حکمت اسلامی از مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه
دبیر و معاونان مجمع عالی حکمت اسلامی ضمن بازدید از مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با رئیس، مدیران گروهها و شورای علمی مؤسسه گفتگو کردند.
در این بازدید که دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ صورت گرفت؛ حجج اسلام والمسلمین معلمی دبیر مجمع عالی، پارسانیا معاون آموزش، رضانژاد معاون اداری و مالی، عباسی معاون پژوهش و خراسانی مدیر اجرایی ضمن بازدید از بخشهای مختلف مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با رئیس شورای علمی و مدیران گروههای علمی به گفتگو پرداختند.
در ابتدای این دیدار آقایان معلمی، عباسی و پارسانیا گزارشی از شکلگیری، اهداف و برنامههای مجمع عالی حکمت اسلامی ارائه نمودند.
در ادامه چند نفر از اعضای شورای علمی و مدیران گروههای علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با ابراز خرسندی از این جلسه به بیان دیدگاههای خود در خصوص فلسفه، عرفان، منطق و راههای همکاری پرداختند.
در پایان مقرر گردید مباحث هم اندیشی ادامه یابد و در جلسات آتی راههای همکاری بررسی شود که دومین جلسه در قم برگزار خواهد شد.
برگزاری همایش بررسی تاریخ عرفان و تصوف شیعی
همایش دو روزه «بررسی تاریخ عرفان و تصوف شیعه » در ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه با حضورحجت الاسلام والمسلمین استاد حسن رمضانی از اعضای هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی ،جمعی ازروحانیون ،شخصیت های علمی و مذهبی و مسوولان اجرایی استان کهگیلویه وبویراحمد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج برگزار شد.
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی، عرفان را راهی برای انسان شدن و به مقام انسانیت دست یافتن دانست  و گفت: میان عرفان نظری و عملی تفاوت های زیادی وجود دارد و در حقیقت عرفان عملی و همان طی طریق انسان برای رسیدن به معرفت خدا، بر عرفان نظری تقدم دارد و عارف حقیقی در هر مرحله ای حجابی را از حجاب ها ی خود دور می اندازد و در نهایت به حق می رسد.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی عرفان حقیقی و اصیل از نظر اسلام و تشیع را معرفتی دانست که ریشه در سنت نبوی و سیره علوی دارد. وی به شاخصه های عرفان حقیقی و ناب اشاره کرد و  گفت: عرفان ناب، چه در بُعد تسنن و چه در بُعد تشیع، ریشه در ولایت دارد.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفتند: بزرگان عرفانی ما هر چند که در میان اهل سنت بودند و از آنها به بزرگی یاد می شد، ولی خودشان را از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و بزرگان امامیه جدا ندانستند و اگر هم به جایی رسیده اند با تکیه بر ولایت محمد و آل محمد(ص) بوده است.
حضور جمعی  از نمایندگان دانشجویان  در مجمع عالی
پنج شنبه هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ جمعی از نمایندگان دانشجویی دانشگاه های شیراز ، شاهد تهران و …. به همراه تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم که از فعالان گروه مطالعاتی ـ فرهنگی «بصیر» در قم می باشند ، ضمن حضور در مجمع عالی حکمت اسلامی با  حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا معاون آموزش مجمع عالی دیدار و گفتگو نمودند. در این دیدار دانشجویان پیرامون کتاب «علم و فلسفه» استاد پارسانیا با او به گفتگو پرداختند.
برگزاری کلاس علم النفس فلسفی ویژه خواهران
در ادامه نهمین دوره کلاس های آموزشی کوتاه مدت و به درخواست خواهران علاقه مند به مباحث عقلی ، کلاس علم النفس فلسفی ویژه خواهران توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد یوسفی در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار گردید. اولین جلسه کلاس علم النفس فلسفی روز دوشنبه ۱۱/۲/۱۳۹۱ برگزار شد.
خرید کتاب از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
در راستای تجهیز و تکمیل کتابخانه تخصصی علوم عقلی  وابسته به مجمع عالی حکمت اسلامی به تازه های نشر ، قریب ۵۰۰ عنوان کتاب از مجموعههای تازه منتشر شده از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خریداری شد. با این خرید ، مجموعه کتب کتابخانه تخصصی علوم عقلی مجمع عالی حکمت اسلامی به بیش از ۹۰۰۰عنوان در قالب ۱۳۰۰۰ جلد رسیده است.
در حال  حاضر کتابخانه تخصصی علوم عقلی هر روز صبحها از ساعت ۱۳ ـ ۸ و عصر از ساعت ۲۱ ـ ۱۶ در خدمت علاقه مندان به حکمت و فلسفه اسلامی می باشد.
اولین جلسه هم اندیشی اساتید مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد
همزمان با ایام شهادت متفکر بزرگ و فیلسوف والا مقام حضرت آیت الله استاد مطهری و هفته بزرگداشت مقام معلم، اولین جلسه هم اندیشی با حضور اساتید محترم حوزه حکمت و فلسفه و هئیت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ برگزار شد.
در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین معلمی دبیر مجمع عالی گزارشی از برنامه های مجمع عالی ارائه نمود و هدف از برگزاری این جلسه را تقدیر از اساتید محترم و بهره مندی از پیشنهادات ذکر نمود.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی نیز با ارائه گزارشی از برنامه های آموزشی مجمع عالی، خواستار همکاری اساتید در راستای برنامه های آموزشی شد.
در ادامه اساتید حاضر در جلسه به بیان دیدگاه های خود پیرامون وضعیت آموزش فلسفه در حوزه علمیه ارائه راهکارهای ارتقاء کیفیت دروس فلسفه بررسی نقش مجمع عالی حکمت اسلامی در توسعه کمّی و کیفی دروس فلسفه و بررسی آسیب های موجود در تدریس فلسفه در حوزه علمیه پرداختند. در پایان از اساتید محترم تقدیر به عمل آمد.
جلسه رئیس مرکز خدمات حوزههای علمیه با جمعی از اعضاء هیئت مدیره
حجت الاسلام والمسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ با حضور در مجمع عالی حکمت اسلامی با جمعی از اعضاء هیئت مدیره گفتگو نمود.در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین ربانی، مجمع عالی حکمت اسلامی را از امتیازات ویژه ای برخوردار نمود و افزود: مجمع عالی از امتیازات ویژه ای برخوردار است نظارت عالی سه ناظر معظم، هیئت مدیره فعال و فعالیت های خوب و جذاب از امتیازات ویژه مجمع عالی است که این از توفیقات است و من این توفیقات را به شما تبریک میگویم.
وی گفت: فعالیت های مجمع عالی با مراکز دیگر قابل مقایسه نمی باشد و مجمع عالی حکمت اسلامی یک مرکز فعال و بروز در ارائه برنامه های آموزشی و پژوهشی می باشد. در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین معلمی دبیر مجمع عالی، حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد معاون اداری و مالی حجت الاسلام والمسلمین رمضانی از اعضای هئیت مدیره و محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی توضیحاتی در خصوص اهداف، برنامه ها و فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی ارائه نمودند.
میزگرد علمی «هویت شخصیه از دیدگاه فلسفه ذهن و علم النفس» برگزار شد
میزگرد علمی هویت شخصی در بیست و هشتم اردیبهشت ۱۳۹۱ در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. در این جلسه که تعدادی از دانشپژوهان و علاقهمندان به مباحث فلسفی حضور داشتند کارشناسان محترم آیت الله غروی ، حجت الاسلام والمسلمین معلمی و دکتر اکبری به ارائه نظرات خود پرداختند. دکتر ذاکری دبیر علمی این میزگرد بودند. متن تفصیلی میزگرد در شماره آینده حکمت اسلامی خواهد آمد.
دیدار جمعی از اعضای هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با حضرت آیت الله آقاسیدرضی شیرازی(مدظله العالی)
جمعی از اعضای هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی جمع ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ با حکیم فرزانه حضرت آیت الله آقاسیدرضی شیرازی (مدظله العالی) دیدار و گفتگو کردند.
این دیدار که در تهران و در منزل معظم له صورت گرفت، آیت الله فیاضی رئیس هیئت مدیره، حجت الاسلام والمسلمین معلمی دبیر و حجج اسلام والمسلمین رمضانی و قمی از اعضای هیئت مدیره و خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی حضور داشتند، گزارشی از شکل گیری، اهداف و برنامه های مجمع عالی ارائه گردید.
در این دیدار حضرت آیت الله آقاسیدرضی شیرازی از اقدامات صورت گرفته و بویژه فعالیت حکمی در حوزه علمیه اظهار خرسندی نمود و در راستای ادامه کار و برنامه ها نکات ارزشمندی را بیان فرمودند.
چهارمین گردهمایی اساتید علوم عقلی برگزار خواهد شد
چهارمین گردهمایی اساتید علوم عقلی به همت مجمع عالی حکمت اسلامی اواخر خردادماه ۹۱ در سالن اجتماعات مجمع عالی  برگزار خواهد شد. در این گردهمایی ضمن ارائه گزارش از  فعالیتها و برنامهها، از  یکی از اساتید پیشکوست حوزه حکمت اسلامی تجلیل به عمل خواهد آمد.
لازم به ذکر است در دومین گردهمایی اساتید علوم عقلی که در تاریخ ۱۹/۰۳/۱۳۸۹ برگزار شد، از مقام علمی حکیم متأله حضرت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی (دامت برکاته)  تجلیل به عمل آمد.
همچنین در سومین گردهمایی که در تاریخ ۱۸/۰۳/۱۳۹۰  و با حضور اساتید علوم عقلی برگزار شد، از مقام علمی استاد فرزانه حضرت آیت الله علامه حسنزاده آملی (دامت برکاته) تجلیل شد.