حکمت اسلامی ۱۸ » ، سخن نخست

از آغاز شکلگیری مجمع عالی حکمت اسلامی و شروع فعالیتهای رسمی(سال ۱۳۸۵) یکی از برنامههای مورد توجه برنامه ریزان، مؤسسین و اداره کنندگان مجمع عالی، راه اندازی و فعال کردن گروههای علمی بوده است که از همان ابتدا به ترتیب پنج گروه علمی معرفت شناسی، فلسفههای مضاف، فلسفه، عرفان و کلام فعالیت خود را با حضور اعضای پیوسته مجمع عالی شروع نمودند که بحمدالله تاکنون بصورت مستمر  فعالیت و برنامههای علمی خود را پیگیری نمودهاند.
از اوایل سال۱۳۹۰ این اندیشه قوت گرفت که عنوان فلسفههای مضاف بسیار عام بوده و ذیل این عنوان شاید نتوان اساتید و محققین خاصی را جمع کرد، لذا دستیابی به یکی از اهداف کلان مجمع عالی یعنی تبدیل شدن مجمع عالی حکمت اسلامی به باشگاه علمی ـ فلسفی و نظریهپردازی در موضوعات خاص که مورد توجه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز بوده، به سادگی میسر نمیبود. از این رو با تصویب هیئت مدیره محترم مجمع عالی حکمت اسلامی مقرر گردید؛ فعالیت گروه علمی فلسفههای مضاف جایش را به گروههای علمی جدید «فلسفه اخلاق، فلسفه دین، فلسفه علوم انسانی و فلسفه حقوق» دهد. گروههای علمی مذکور از مهرماه سال جاری مباحث مربوط به خود را در دستور کار قرار دادهاند. امید میرود به زودی گروه علمی فلسفی سیاسی شکل گرفته و فعالیتش را آغاز کند.
آنچه در راه اندازی گروههای علمی مورد توجه بوده و هست، ارائه مباحث علمی توسط یکی از اساتید و صاحب نظران در جلسات گروه و نقد و بررسی علمی آن از سوی سایر اعضای گروه علمی می باشد.
رویکرد مناسبی که از ابتدا پایه گذاری شده و تاکنون نیز در پیش گرفته شده است، نقد و بررسی علمی و آگاهانه آراء و اندیشههای اساتید در حوزه های خاص علوم عقلی است، از این رو در بسیاری از جلسات از اساتید و صاحب نظرانی دعوت بعمل میآید که در بسیاری از موارد نظرات علمی مخالف داشته که بعضاً در آن نظرات مدعی بوده و هستند، امّا با حضور در جلسات گروههای علمی مجمع عالی حکمت اسلامی و ارائه مباحث علمی و نقطه نظرات خود، نقد و بررسی جدی بر آراء و اندیشههای مطرح شده صورت می‌‌گیرد به گونهای که برخی از جلسات علمی ساعتها بطول میانجامد و بعضی از موضوعات طی جلسات متعدد مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
نکته حائز اهمیت آن است که در این جلسات فضای علمی بر فضای احساسی و تعصبات غیر قابل قبول حاکم بوده و به معنای واقعی گفتمان علمی و نقد آراء صورت میگیرد. در بسیاری از جلسات شاهد بودهایم که برخی از اساتید و صاحب نظرانی که از تهران و سایر شهرستانها دعوت شده بودند، با مشاهده فضای حاکم بر جلسه بسیار خرسند میشدند و اظهار میداشتند که حاضرند با وجود چنین فضایی به کرات در جلسات علمی مجمع عالی حضور بهم رسانند و ارائه بحث علمی داشته باشند.
البته فضای حاکم بر جلسات گروههای علمی حکایت از تعریف و تبیین سیاستها و اهداف کلان مجمع عالی حکمت اسلامی دارد که توسط برنامه ریزان محترم صورت گرفته است.
به لطف خداوند متعال و توجهات حضرت ولی عصر(عج) آنچه تاکنون صورت گرفته و بحمدالله استمرار خواهد داشت تأکید بر فضای آزاد اندیشی علمی است تا در یک فضای علمی و اخلاقی مباحث مطرح و نقد و بررسی علمی و آگاهانه صورت گیرد.
باشد که با استمرار این برنامه های علمی، گامی مؤثر در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) مبنی بر ایجاد کرسیهای آزاد اندیشی در محافل علمی برداشته شود و خود الگوی مناسبی در راستای ایجاد چنین فضای علمی و اخلاقی در سایر مراکز علمی باشیم. انشاءالله
مدیر اجرایی
محمد باقر خراسانی