حکمت اسلامی ۴ » ،سخن نخست

۲۴ خرداد ۸۸ همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا«س» و فرزند برومندش حضرت امام خمینی«ره» شاهد برگزاری اولین گردهمایی اساتید علوم عقلی در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی بودیم.

در این گردهمایی که مسبوق به سابقه نبوده و اولین بار به ابتکار مجمع عالی برگزار شد جمعی از اساتید حوزه‌ی حکمت گرد هم آمدند تا به بررسی مسائل حوزه‌ی تخصصی خود یعنی حکمت اسلامی بپردازند.

استفاده از بیانات ارزشمند استاد فرزانه حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته از برنامه‌های اصلی این گردهمایی بود و چنان که انتظار می‌رفت مورد توجه جدی نیز قرار گرفت.

آنچه سبب شد تا برگزاری چنین برنامه‌هایی در دستور کار قرار گیرد رسالت و وظیفه‌ای است که مجمع عالی در حوزه‌ی حکمت اسلامی در پیش رو دارد.

در فصل دوّم اساسنامه‌ی مجمع عالی در بحث اهداف و وظایف، یکی از اهداف تشکیل مجمع عالی عبارت است از: «هماهنگی، سامان‌بخشی و جهت‌دهی به امور آموزشی و پژوهشی در علوم عقلی ، این هماهنگی و جهت‌دهی در صورت امکان خواهد داشت که اساتید و پژوهشگران علوم عقلی شناسایی و دارای تشکّل صنفی خاصی باشند. همچنان که در بند ۳ ماده ۱۳ اساسنامه یکی از وظایف در شناسایی پژوهشگران علوم عقلی و اطلاع‌رسانی به آنان» ذکر شده است.

از این رو علاوه‌ بر دستیابی به اهداف تشکیل مجمع عالی و فعال‌سازی ظرفیت‌های اساسنامه، شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات اساتید علوم عقلی، ظرفیت سنجی، بررسی مسائل مربوط به حکمت اسلامی با حضور کارشناسان و اساتید مربوط، جهت‌دهی و سامان‌دهی علوم عقلی اسلامی، بیان انتظارات، پیشنهادها و انتقادات از برنامه‌ها و فعالیت‌های مجمع عالی حکمت اسلامی را می‌توان به عنوان مهمترین اهداف برگزاری گردهمایی اساتید علوم عقلی ذکر کرد که نظر به اهمیت این جلسه و مطالب مهم و قابل توجه ، بخش هایی از خبرنامه حاضر به اولین گردهمایی اساتید علوم عقلی اختصاص یافته است.

تشکیل چنین محافلی همزمان با سالروز کوثر نبوی«ص» اقدامی مبارک به نظر رسید، گرچه در آغاز راه مشکلات عدیده‌ای با توجه به مسبوق نبودن چنین امور در پیش راه بود ولی به لطف خداوند و عنایت حضرت ولی عصر«عج» گام نخست سپری شد و در آینده در راستای تحقق اهداف والای مجمع عالی قطعاً گام‌های بعدی تسهیل و تسریع خواهد شد. ان‌شاء الله.

مدیر اجرایی